Friday, February 29, 2008

end of the holiday!

hari nie 29 feb2008

wah...jarang boleh jumpa tarikh 29 feb nie

apa pun seminggu cuti kali ini sangat bermakna buat saya,


walaupun saya agak kepenatan...sangat penat.

tapi saya rela...




kerana sebuah kepenatan akan hilang, tapi harga sebuah pengalaman tidak akan luput!

sebelum bermulanya cuti saya berada didalam keadaan dilema yang amat sangat.

pakej percutian(trip) oleh pihak U sangat menarik, bayaran separuh harga dan bermalam di cruise selama 3hari dan melawat tempat bersejarah...


VS plan asal saya nak pusing cairo...



atas cruise sgt menarik, tapi saya tak fikir saya mampu melihat batu dan pasir di sini lagi.

tambahan pula dengan kalam sahabat, menziarahi ciptaan firaun seolah mengagungkan ciptaan tersebut pula...dan kalam ustazah yg memang tidak bersetuju 700LE dihabiskan untuk tengok batu, patung dan temple.




no hal, masing2 ade matlamat sendiri.

dan saya dengan misi saya untuk jelajah Cairo...kampung saya kat mesir ni sebab bumi Cairo tempat mula2 saya menjejak kaki di mesir ini.


dan peluang untuk saya mencari diri saya yang sebenar tanpa 'sahabat' di sisi...



saya harus menjadi diri sendiri!





sebaik sahaja tamat exam oral commed, bertolak ke Cairo!




tak sempat tunggu ICDL, ma'lisy la

malam tak disia-siakan...

kebetulan sahabat disana ade SC bersama k.mai...

ape lagi peluang ilmu terhidang,

saya join bersama menikmati..


alhamdulillah pengisian buat hati yang kosong selepas lama di tingalkan..

gara-gara final exam.




usrah=SC



pada malam itu, k.mai mnghidangkan hadis berkenaan ihsan.

maksud ihsan,



"bahawa kamu beribadah kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. jika kamu tidak melihat-Nya, sesunggunhnya Allah melihat kamu."



beribadat seharian ikhlas semata-mata kerana Allah, dan bersabar dengan setiap kerenah manusia yang dihadapi...

jika benar kita beribadah kerana Allah,tiada ganjaran diharapkan melainkan dari Allah...



dan konsep sabar disini adalah selagi tidak mencemarkan maruah.

al-quran dan sunnah tetap dipegang, sabar ada peringkatnya...


antara maruah dan marah mesti dijaga.


bicara tentang ihsan, Rasulullah laknat orang yg tidak ihsan,

walaupun terhadap binatang.

satu persoalan timbul.binatang seperti kuda keldai dll disini dipukul untuk buat kerja,

jadi di mana ihsannya disini?


sebenarnya

antara manusia dan haiwan ada respon yg berbeza


kenapa ya?

haiwan ada deria sakit,

berbeza dgn manusia...

sebab manusia dianugerahkan deria sakit dan perasaan

apabila dicubit,

oleh seorang ibu yang garang,

oleh seorang gurauan seorang sahabat,

ada respon yang berbeza.



aplikasi ilmu medic juga,
cara hukuman bunuh dilaksanakan keatas pesalah,

biasanya ada dua cara,

1.kerusi elektrik-kejam dan menakutkan

2.hukuman gantung?

3.yg terbaru....suntikan potasium(K)!

...kenapa potasium?

badan manusia boleh tolerate potasium sebanyak 2-3 mg

(kalau xsalah unit..kalau silap tolong inform)

apabila melebihi 6mg akan menyebabkan kematian melalui arrythmia yg disebabkan oleh potasium!


No comments: