Sunday, December 28, 2008

Lilin

jadilah seperti lilin yg membakar diri untuk menerangi hidup org lain
(mase zaman sekolah)






jgn jadi seperti lilin yg membakar diri untuk menerangi hidup org lain semata-mata!
(mase zaman lps sekolah)

zaman berubah, pemikiran berubah...

sediakan basic dan sumber yg kukuh untuk harungi!



lilin akan tetap menyala dan menerangi hidup



"islam is the way of life"

salam TAHUN BARU HIJRAH 1430

Tuesday, December 23, 2008

smbtan raya aidil adha!

walaupun dah lama lepas...

sampai ke kaherah sehari sebelum raya.dengan tidak dijangkakan 3 coster bertolak dari Alex.alhmdulillah perjalanan slmt, walaupun sesat jugak kejap mase cari rumah kelantan (RKB) di hayyu sabie'.

agenda, mlm tu ikut sorg exco yg g wat akad jual beli bhgn korban.igtkan x wat.walaupun hanya perkara sunat ia tetap dilaksanakan.unta tu besar n tinggi!!!



ni unta yg giliran dia no 2.

esoknya lepas solat raya, (versi malaysia~siap dgn takbir tu yg spesel tu), ade sesi ambil gambar dengan unta. pagi untuk akhawat, lps tu ikhwah, ikhwah tu skali dgn kena kerah cuci kawasan unta tu jugak kot, cz lepas tu kawasan dah bersih, xde jerami n sisa.

maka bermula la tugasan...


sorg ustaz yg menguruskan proses penyembelihan.
beberapa kali dipanggil,untuk beri peluang kepada org yg mengambil bhgn korban. tempat diutamakan untuk org yg ambik korban, supaya blh nmpk darah yg mengalir dr unta bila disembelih nnt.
unta pertama dah dibawa masuk, ustaz minta izin dr tujuh org yg mengambil bhgn dr korban untuk wakilkan pada ust Halif, selaku YDP KPKM untuk sembelih unta tu.."ke nak sembelih sendiri?"

setelah bertungkus lumus dengan 3 kali cubaan melepaskan diri oleh unta, akhirnya...



unta tersebut berjaya ditumbangkan, dgn aksi-aksi tarik menarik unta@ unta yang tarik.sebaik je unta tu tumbang, unta tu mengeluarkan bunyi yg pelik.adesorg tu suruh dgr elok2, cz blh dgr unta tu bunyi cm sebut nama Allah...subhanallah!

unta tu dipusingkan supaya menghadap kiblat untuk disembelih.



apabila semua sudah bersedia, pisau pun dah letak kat leher unta(huhu, baru tau org sembelih unta bhgn yg plg dekat dgn dada),


semua yg hadir melaungkan takbir beramai-ramai...



memancut darah keluar, dan sudah ade yg bersedia dengan penolak air dan paip getah untuk mengalirkan darah dan bersihkan kawasan penyembelihan.selesai unta pertama. ade 6 lagi yg bakal menyusul.

sebelum di bawa unta kedua, kawasan penyembelihan itu dipastikan bersih dr sebarang tanda penyembelihan. tiada darah yg tak dibersihkan, malah unta yg sudah disembelih di bawa ke tepi dan ditutup dgn tikar.xkelihatan.




ok, seterusnya, naik tgk kat dewan lagi best. dah ade satu tyngn yg besar n tade sape dibenarkan untuk halang org yg merakamkannya. kalau kat bawah sampai ade yg panjat pagar!

tahun depan jom ramai2 g raya kat kaherah!=)

Thursday, December 11, 2008

what u want

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,




WE ASKED FOR STRENGTH...

...AND ALLAH GAVE US DIFFICULTIES TO MAKE US STRONG!


WE ASKED FOR WISDOM...

...AND ALLAH GAVE US PROBLEMS TO SOLVE!


WE ASKED FOR PROSPERITY...

...AND ALLAH GAVE US BRAIN N BRAWN TO WORK!


WE ASKED FOR COURAGE...

...AND ALLAH GAVE US DANGER TO OVERCOME!


WE ASKED FOR FAVOURS...

...AND ALLAH GAVE US OPPORTUNITIES!


WE RECEIVED NOTHING WE WANTED...

BUT WE RECEIVED EVERYTHING WE NEEDED!



THANK YOU ALLAH.

~says ALHAMDULILLAH

for my lil brother. may Allah bless u n us!

Wednesday, December 3, 2008

Neurosystem~mencabar!

Teruskan lagi proses untuk menambahkan ingtan ape yg dpt kat lect. Alhmdlh, cara stdy grp cover satu minggu pelajaran.plg tidak yg tak sempat nak revise u hari tersebut dapat juga direvise pada mgu tu.
Semalam stdy grp. Memandangkan sume agak sibuk, mlm tu smpt gak buat. Dlm kepenatan tu, mcm2 la tersasul.

Revision physio, oleh sedari Zda.
"Headache~all structure richly supplied by the 5th cranial nerve(V) above the tentorium and the 2nd cervical nerve below the tentorium(C2). Both A and C fibre are found in the nerves, so both fast localized and slow, aching types of pain are transmitted.

A , C

Baca kuat2!

Nmpk biasa je, tapi tak mustahil jugak kalau ade yg terbaca 'alpha D'(D, walaupun sebenarnya ia sepatutnya 'A delta, C'A,C

Penat atau keliru?

***unconscious condition,dalam keadaan tidak sedar***

Dualisme personality.
Unconscious personality?

Ade dua macam bentuk peribadi remaja sekarang. Ibadat danb solatnya bersumberkan Al quran dan sunnah, namun sosialnya bersumberkan video dan barat.?
Ape yang lebih pendedahannya akan lebih mempengaruhinya.

Sesungguhnya agama islam itu syumul!
solat itu mencegah perbuatan munkar.

[post expired]
post exam syndrom, lepas exam dan bakal bercuti eid al adha, agak2 susah nak buka buku.huhu
stdy grp mgu ni xwat lagi.

Wednesday, November 26, 2008

ukhwah

hari ni g dengat tazkirah pasal ukhwah, kat asrama.(oleh sedari zda).

Macam-macam cth pasal ukhwah, perhubungan kasih sayang kerana Allah, ketaqwaan, saling tolong menolong, ambik berat pasal kawan.dan soal hubungan saudara dengan saudara seislam di Palestin. Tak larat nak masuk semua kat sini.
(mungkin benda biasa yang kita dengar, tapi seolah tak biasa untuk di amalkan…?!)

Dan terfikir, walaupun perkara soal ukhwah ni dah biasa dengar, sejak zaman sekolah dulu, kenapa ade yg susah nak praktikan?

Cth; hak2 ukhwah:

1.memberi salam
2. menjawab salam
3. ziarah sahabat yang sakit
4. iringi jenazah
5. penuhi undangan
6. doakan sahabat apabila bersin
7. tolong org yang dizalimi
8. perhatikan nasihat yang diberi
9. tolong ketika sahabat dalam susah.

Ok, survey. berapa daripada 9 ni yang kite @ saya buat?

[Nombor satu pun cam keliru boleh tanda k-cz xsemua org yg jumpa bagi salam]

Tuesday, November 18, 2008

Fesyen pakaian untuk perjalanan jauh.

hoho, nak pakai ape ye?
dah nak masuk winter, tebal2 sket kot?

*******

******

*****

****

***

**

*






















izinkan daku untuk menyampaikan...

islah thallagah?

[=baiki peti ais?]

tetiba pak cik yg selalu datang baiki peti ais datang tanpa dijemput.
katanya nak islah(baiki)...memang sejak dulu lagi peti ais tu tak habis2 nak kena baiki. tapi kali ni, tak de pulak mintak nak baiki.
tup tup pak cik tu keluarkan cat, dicatnya peti ais tu.dah tu pintu je pulak yg dicatnye?

'fi eh 'aiza islah?'

'di, ana islah da thallagah...'

ha? cat pun kire islah jugak ke?
yg rosaknya kat dalam, dicatnya kat luar?

'sesuatu yg rendah nilainya, hanya akan memuaskan yang sepadan dengannya.'

apa yg nampak jelas lawanya kat luar, tak semestinya menjadi pilihan yang dalam pemikirannya.

pendapatku, nanti peti ais tu dah nampak 'baru', diorang dah kira elok la tu...sama cam 'peti ais baru' la ni. banyak benda yang mungkin kita tertipu dengan indahnya 'benda' tu. bila lama diamati, jelas ape yang sebenarnya tersorok. sebab tu la, sebelum membuat pilihan untuk memilih dan menerima, seeloknya dan seharusnya difikirkan betul2. fikir masak2. apa yg nak dimasakkan pon xkesah la, asal keputusan tu adalah yg paling matang diambil oleh kita. (buah matang=buah yg masak?!)

oleh itu, sebelum dibuat keputusan juga,

1. kenal pasti pilihan yang ada.
KENAL- tahu apakah 'benda' itu sebenarnya, macam mana bentuk @ rupa,bab nak kenal pastikan kenal dari luar dan dalam. kalau tahu nama, kenal jugak macam mana boleh adanya ia, dari mana datang nya @ ape sejarahnya. untuk apa juga sebenarnya ia diadakan dan apa matlamatnya? dan mungkin juga apa yang membezakan ia dari pilihan yang lain.

2. jangkakan apa kesan daripada pilihan tersebut.
JANGKA- anadaikan apa yg dapat diperolehi daripada pilihan itu (kebaikan), atau mungkin apa2 kesan yg mungkin timbul(keburukan). pilihan yg terbaik mestilah yg banyak faedahnya, dan paling kurang masaalahnya.

3. membuat pilihan!
BUAT- jangan banyak persoalkan lagi, jika begitu tak kan jadi begini, kalau macam tu, tak akan ade yang ini...tapi fokuslah pada pilihan yg sudah dibuat. apa2 masalah yg timbul, hadapi dengan yakin bahawa ia sebenarnya mampu untuk ditanggani.

konsep dalam istikharah, selesai ditunaikan solat sunat istikharah dua rakaat, tak semestinye ditunggu 'mimpi yg membawa ilham', tapi memadailah dengan doa kepada Yang Maha Menciptakan, semoga pilihan itu adalah yg terbaik, seterusnya tawakal pada Yang Esa dengan pilihan itu.

persiapkan diri, dengan plan dan perancangan. walaupun plan tidak berjaya, tidak semestinya semua sudah berakhir. masih banyak lagi perangcangan baru yang lebih bagus tersedia untuk dirangkakan. yang penting kita ADA usaha untuk mencapainya. kita merancang, Allah yang Maha Menciptakan juga lebih Berkuasa untuk menentukan.
tiada putus asa, dengan peluang hari esok yang masih ada. insyaallah.

Sunday, November 9, 2008

SC=smart circle

Hadis matan arbain no 7, ad deen an naseehah


Maksud: drpd abu ruqayyah Tamim bin Aus, bhw Rasul saw bersabda : agama adalah nasihah, kami bertanya untuk siapa? Jawab baginda, untuk Allah, kitabnya, rasulnya, dan bg para imam imam muslimin n seluruh muslimin(selain imam-imam)


Nasihat:

Kalimah yg menggambarkan tentang perasaan inginkan kebaikan u (org) yg dinasihati


drpd hadis,

'untuk Allah' = membuat sesuatu kerana Allah, untuk Allah. [amar ma'ruf nahi munkar]

nasihat itu untuk kitab rasul, imam-imam muslimin=pemimpin, n seluruh muslimin...selain pemimpin, termasuk la kite semua...


nasihat yg besar hikmah dia, @mulia


1. adalah nasihat u org yg meminta nasihat

2. untuk sahabat yg tak de, maksud dia untuk jaga nama baik sahabat tu...


adab dia; bersemuka, bukan tempat ramai org, jaga gak nama baik org yg bakal terima nasihat tu.


so, sile2 la bg tegur n bg nasihat kalau ade ape2 silap ke.syukran(simple je)





Thursday, October 16, 2008

kena tag

(post expired)

"Link to your tagger and post these rules on your blog.Share 7 facts about yourself on your blog, some random, some weird.Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs.Let them know they are tagged by leaving a comment on their blog"

1. 7 random @ weird facts about me..
  1. anak tunggal perempuan dari 3 beradik, agak ....?
  2. ma n abah dua2 cikgu...penah bercita2 nak jadi cikgu, tetiba tukar nak jadi doktor.abg pun insyaallah bakal doktor 2009 ni.
  3. contoh teladan yg diikuti paling byk dr abang, tapi selalunya saya akan lebih sikit dr abg lps tu.
  4. saya lebih awal sebulan masuk asrama, kemudian abg masuk asrama.
  5. suka ikut abg n kawan2 dia g main bola mase kecil2 dulu..bile pk2 balik, patut la abg tak bg ikut.haha.
  6. rase tak de orang tau lagi, saya penah panjat pagar sekolah,tinggi la jugak, lebih kurang pukul 5 pagi(haha, jgn risau, takde ape terjadi pun sebab dah puas jerit kat pak cik jaga tu suruh buka pagar dia tak buka2, panjat la..ramai dah pelajar lain yg nak g qiam bgn nak g ke masjid yg dalam kawasan sekolah-mase ni ingkatan 5 kot, dah la status tKP)
  7. dari tingkatan satu sampai tingkatan lima dapat gelaran yg lebih kurang sama:
  • ratu senyum
  • kak sengih(huhu)
  • kakak yg suka senyum..sbg satu pengenalan bg sesapa yg tak kenal
  • paling ntah la...miss triton..huhu..(lps ni kena tgk keadaan n tempat jugak la kalau nak senyum pun, Saadah.)

My School Life...

1. 5 bad habits during school days
  • ponteng kelas-sgt2!lebih2 lagi kalau ade kerja lain...(kerja no satu, tapi stdy bukan no 2..hm..ade ke?)
  • tido dalam kelas, kdg2 prefer pergi buat kerja lain drpd tinggal n tertido dalam kelas.
  • selalu sampai ke kelas persediaan(prep) @ kelas tambahan dalam mase setengah jam before kelas habis, so, bile hbs prep bw buku balik ke asrama byk2 konon nak bace...lps tu..(faham2 la)
  • pakat2 kacau sesape yg mengantuk kat kelas.
  • kepada sesiapa yg pernah mintak tip belajar mase kat sekolah dulu mntk maaf bbyk sebab tip2 tu terpaksa kutip dr org lain punye ya..ape pon "be yourself"!

teruk gak kat sekolah dulu ye...apepun terima kasih yg tak terhingga buat semua guru2 dan cikgu2 kat sekolah!Sekolah Menengah keBANGGAan, SMK(A) NAIM LILBANAT.


2. 3 favourite subjects and why?

  • kemahiran hidup-cikgu dia best...sampai tingkatan 4 n 5 masuk plak kelab kemahiran hidup, setia bersama Cikgu Samihah yg comel walaupun garang. n kitorg la yg jadi hardcore kelab tu..mm...mee kari, nasi bungkus, kek n muffin..jual2 murah2..hehe
  • sejarah-walaupun penah sekali tu, sebab mengantuk sgt kat kelas sejarah, so stat la melukis gambar kucing kat buku teks sejarah..tetiba Cikgu Sahrulami b. Jusoh (SBJ) yg terkenal dgn garangnya ternampak , dan kemudian, " Saadah, awak lukis doraemon kat buku teks sejarah saya?!" opss o o...terus tak mengantuk. terima kasih bebanyak cikgu...sebab jasa cikgu saya dapat A sejarah. dan sejarah tu memang penting!
  • biologi n pendidikan quran sunnah-cikgu yg baik,kalau saya perlukan dalam 1@ 2 markah lagi untuk dapat A, mesti dapat.n cikgu tak marah kalau saya selalu 'tertinggal keretapi' pun.hehe
  • 3. 3 subjects you don't like and why?
    • kimia-kelas pertama untuk ke makmal sampai lambat, so kena duduk tempat paling hujung n paling belakang. lps tu satu kumpulan dgn pelajar berulang yang masuk kelas tuisyen kat luar, so tiap2 kali pegi makmal kimia, rase cm tak dapat ape2.bile nak SPM, penat nak cover sume semula.
    • matematik moden-lebih2 lagi tajuk yg kena mengarang.saya tak suka menulis.

    cth; jika a, maka b.

    jika b maka bukan c...dan sewaktu dengannya.huhu.

    • fizik-sakit hati betul.bile bace cm faham, tapi bile nak buat tak dapat!
    About Me...
    1. something attractive about you

    • ntah la..suka buli org.ade org kate dulu buli sebab syg...tapi ade org tak setuju.tapi sekarang dia pulak yg buli. ade komen?
    2. things you like the most?
    • tak tetap, cuma tak pernah tak suka kucing.
    3. things you can't live without?
    • tak tau.tak penah rase tak leh hidup lagi.

    -cuma satu pengajaran sekali tu, 'hilang' hanset.(sebab beg tertinggal kat Fun Fair-mase summer akhir tahun 1). dengan beg duit, pasport sume dok kat dalam tu...kalut sgt n tak tau nak buat cmne...risau resah n rase cm buat ape pun tak jadi. dah la tak ingat no hanset ma, tak leh nak contact! rase sgt bergantung dgn sume2 tu plk...dan akhirnya selepas seminggu, berjumpalah semula dengan beg tu..alhamdulillah semua selamat..cuma hanset dah hbs bateri...lps dapat balik terus contact ma...ma kate dia dah cuba sms sume no sesape yg kat mesir yg ma ade nak tau ape terjadi..kesian kat ma..apepun bile dimuhasabah semula, terasa cam tu satu pengajaran dr Tuhan untuk aku supaya tidak bergantung dengan selain dariNYA!

    4. before you go to sleep, who would you call?
    • seelok2nya bace la doa tidur...

    cakap pasal tido, teringat satu kisah, seorang pelawat ke rumah...'...'...kat sana, kebetulan salah seorg penghuni tu bertanya..."kat mane nikmatnya tidur?"...pelawat berfikir...dan belum pon sempat pelawat tu menjawab, org yg bertanya dah tanya lagi.."kalau nak kate sebelum tidur, itu adalah rasa nikmat sebelum tidur, kalau nak kate nikmat mase bangun dari tidur, itu adalah nikmatnya jaga, dan kalau nak kate mase tengah tidur, mane ade org boleh sedar nikmat tu mase tidur,sebab mase tidur org tak sedar ape2!"

    istimewa u hajar, n maaf bbyk coz dah lama sgt baru buat.

    Wednesday, October 8, 2008

    Di Atas Awan!

    1135am, MH 1389 dr KB to KL…
    0200am,….KL to Dubai…
    1900pm,….Dubai to Egypt..
    Aduh byk nye transit…

    Ok, let's set the mind what to do during the transits

    Sekarang di KLIA, lebih kurang 8 jam transit, tiket awal!
    Xpe la jalan2 kat KLIA ni la..luas gak nak pusing nie…n nak duduk kat mane?
    Jalan hujung ke hujung kulit cerah n gelap je yg byk..mane sawo matang nye?
    Kat kerusi ramai bangsa2 cina, n agak ramai jugak bangsa India walaupun menjadi tukang sapu! Yg penting semua bekerja..agak2 mane bangsa melayu, kalau yg byknye kat shoping komplek ke, kat tepi jalan ke,… atau kat masjid ok jugak.
    Berita semalam, protes kerana kat perak MB tetapkan 50% peruntukkan perumahan untuk org Melayu…kenapa?sebab org Melayu tak beli rumah, tak berminat beli rumah @ tak mampu beli rumah?!…bile tetapkan 50% untuk melayu je boleh rugi, unit tak terjual. Sedangkan ramai lagi org lain yg nak beli..lebih2 lagi bangsa Cina.

    Ape pun aku pun ade target gak nak capai ni...teruskan!

    Thursday, October 2, 2008

    semua ade...kecuali saya!


    terlepas masa ni..tak balik lagi.
    Duduk, dari kiri depan, mek, mak su dah@kak dah, mok, k.da,pija(anak mak su dah),, fatehah, cik su(tak nampak), izzati(anak cik su),

    line 2, kak ti(zaujah abe ti), anak dia, amalin, ma,
    line 3, kak yah, ame

    berdiri, dari kiri depan, abe si kot(tak cam, kembar), abe yie, firdaus (dah jadi ayah su dah), arwah cik@tuk, ayah me, hakim, abe mi(kembar)
    belakang, abe ti, abe ji, abe ju.

    abg saya ambik gambar kot.
    gmbr lain ade lagi ramai, tapi tak jelas la plk.
    Al fatihah buat arwah atuk@che@cik, sudah lebih 40 hari cik pegi(post expired lagi)
    sebelum ramadhan, cik dah sakit n masuk hospital, sempat jugak menginap kat hospital sebelum buat attachment kat situ.
    malam jumaat, cik menghembuskan nafas terakhir, tanpa bersusah payah di Wad CRW. kat bawah wad ni la seminggu saya berulang-alik untuk attachment. mok@nenek kate, alhamulillah sgt, sume doa dia termakbul, pegi malam jumaat, mase cuti sekolah, bukan musim hujan, mudah nak uruskan, sempat jumpa anak-anak n cucu-cucu, ni yg paling sedih, hari saya sampai ke airport Pengkalan Chepa, cik dah menunggu kat rumah nak jumpa...bersemangat dia bangun n pegi ke rumah, tak sabar nak jumpa. dua tahun tak balik, tak sangka ni yg terakhir...semoga arwah cik dicucuri rahmat dan diletakkan bersama-sama org yg soleh.
    memang semua lancar..dan kebetulan juga tiket untuk saya ke Kuala Lumpur dilewatkan, kerana mungkin saya sudah tiba di Kuala Lumpur pada masa tu. semasa kenduri tahlil, ma ade sebut, arwah sgt bagus..semua kerja teliti, n pak su saya antara yg mewarisi ketelitian dr arwah..kalu ada pak su ringan je buat keje ape2...kate org2 tua, bertanya khabr anak kat mane berapa ramai anak dah skrg?tu la harta,,bila dah mati anka yg soleh tu yg tinggal, mendoakan kite nnt..menjelang ajal,org tak tanye rumah sewa berapa buah, duit dlm bank ade berapa byk?kereta berapa buah dsb.
    Al fatihah sekali lagi untuk arwah.

    Monday, September 22, 2008

    Children Learn What They Live


    http://saifulislam.com/?p=2985

    Children Learn What They LiveBy Dorothy Law Nolte, Ph.D.

    If children live with criticism, they learn to condemn.
    If children live with hostility, they learn to fight.
    If children live with fear, they learn to be apprehensive.
    If children live with pity, they learn to feel sorry for themselves.
    If children live with ridicule, they learn to feel shy.
    If children live with jealousy, they learn to feel envy.
    If children live with shame, they learn to feel guilty.
    If children live with encouragement, they learn confidence.
    If children live with tolerance, they learn patience.
    If children live with praise, they learn appreciation.
    If children live with acceptance, they learn to love.
    If children live with approval, they learn to like themselves.
    If children live with recognition, they learn it is good to have a goal.
    If children live with sharing, they learn generosity.
    If children live with honesty, they learn truthfulness.
    If children live with fairness, they learn justice.
    If children live with kindness and consideration, they learn respect.
    If children live with security, they learn to have faith in themselves and in those about them.
    If children live with friendliness, they learn the world is a nice place in which to live.

    Copyright © 1972 by Dorothy Law Nolte

    Wednesday, September 17, 2008

    main imaginasi!


    Apa khabar semua?
    Jawab sentiasa sihat dan penuh bersemangat! Bak kate Dr. HM Tuah Iskandar. Bukan sebab nak bangga diri @ nak menunjuk ke ape, tapi nak bagi motivasi kepada diri sendiri. Lebih-lebih lagi untuk rangsangkan minda bawah sedar @ subconciuos mind! Merujuk kepada buku Membina Imaginasi Cemerlang, kawalan dari subconscious mind lebih menguasai diri kita berbanding conscious mind! Dah nama subconscious, kite pun tak tau sampai tahap mana dia boleh control, n kalau conscious mind, sapa yg boleh kate dia sentiasa 100% semangat sepanjang masa?paling hebat pun akan ade jugak mase turun naik nya[personal view].

    So, sesiapa yg pakar dalam bermain imaginasi adalah seorang yg bermotivasi dan bersemangat. Itulah kuasa imaginasi menurut buku tersebut [ni dah lama dulu bace, lebih krg cmni la kot dia kate]. Sapa sangka dengan imaginasi seseorg tu boleh Berjaya, jgn angan-angan Mat Jenin dah la. Jawab dengan penuh semangat, boleh rangsangkan minda kita untuk mencapai cita-cita, matlamat, hasrat, kehendak,impian, azam dan target! [tak ikut turutan Dr. Tuah]

    Suatu malam tu, tengah2 ngantuk, tetiba ade msg dr seorg adik kot..dia tak kenal kan diri pon..hehe, malisy ya. N thanks gak la,lps tu hilang ngantuk J
    Tak pe dik, byk lagi tempat kalau nak sambung study. Yang talk sebelum ni mmg nmpk cam nak promosi Timur Tengah je, sebab kami sume dari Timur Tengah. Kalau tak Mesir, Jordan. J N dr talk tu, alhamdulillah blh bg pendedahan kepada adik2 tntg pengajian kat sana. Dgr cerita pengalaman org, [bukan sy je, semua2 tu la ye] dah macam diri sendiri yg rasa. Sejarah ada buktikan, Tanah Arab ni dulu penah jadi sumber ilmu. Lps Zaman Gelap, mula Zaman Renaissance, byk ilmu dr para ilmuan Islam di Timur Tengah antaranya diceduk n dibawa ke Barat dan diperkenalkan sebagai penemuan oleh Barat.[kalu tak silap la, kalau salah tolong betulkan ya]

    Persoalanya, sekarang kenapa ramai saintis barat mendahului saintis islam dalam penemuan yang berkaitan Al Quran?
    Betul gak kan…kenapa ya?

    Padahal quran tu kitab bagi umat islam. ~Sudutan dr talk di Naim [Sek. Men. Keb. (Agama) Naim Lilbanat] dalam rukun iman (beriman kepada=percaya kepada), kita ada :

    1. percaya kepada Tuhan (Allah, ade lagi 99 nama)
    2. percaya kepada Malaikat (berape ek?adui)
    3. percaya kepada Kitab (Al quran n kitab2 yg pernah diwahyukan)
    4. percaya kepada Nabi (wajib tau 25 nabi)
    5. percaya kepada Qada' n Qadar (D.U.I.T)
    6. percaya kepada Hari Kiamat (ntah bile)

    Semua kita wajib percaya![percaya betul2 la, dgn yakin.dah nama pun wajib percaya] Tapi dalam semua yg wajib kite percaya tu, hanya satu yg benar2 wujud, nmpk n dah berlaku kat muka bumi ni, iaitu AL QURAN! Menabjukkan!

    Ia adalah salah satu mukjizat teragung Rasulullah S.A.W.

    Kiranya, Al Quran tu mukjizat teragung Nabi S.A.W n untuk umat2 nya jugak la kan. N kat mane kita letak Al Quran kat dalam diri sekarang? Dah sah sabagai kitab paling agung, sahih, terjaga dari sebarang kesilapan n sabotaj, mengandungi sejarah silam, kisah para anbia', hamba2nya yg soleh, kisah yg sedang dan bakal berlaku, pengajaran, balasan, janji yang benar, syurga n neraka, ilmu yg diluar jangkauan manusia dan sebagainya! Subhanallah, tak terungkap Maha Hebat Allah S.W.T! selaku tuan empunya Al Quran, blh kate penulis la[betul k?]

    Sepanjang ramadhan ntah yg ke berapa kali dah kita smbt ni, dah berapa kali khatam Al Quran? Dah berbelas-belas kali pun mungkin ade… n berapa kali dah khatam bace tafsir Al Quran?! Baca je tak faham makna, boleh jadi rugi kite sebagai umat yg percaya kepada Al Quran. [Tup2 nnt tuanNya dah nak angkat balik Al Quran tu.] Sebab tu tak hairan bile ade pihak Barat yg sanggup belajar Bahasa Arab dan mendalaminya untuk memahami seni bahasa yg sgt indah, dan unik, yg digunakan dalam Al Quran! Dah byk peristiwa2 benar dr Al Quran, dan menambah keyakinan mereka untuk mengkaji Al Quran dgn bersungguh, dan pasti mereka yg Berjaya menemui hikmah2 didalam Al Quran tersebut. Cth:Gary Miler, T.Jusen …siapa yg berusaha pasti akan Berjaya! Man jadda wa jada!
    Berapa ramai pula dikalangan kita yg benar2 berusaha?

    Lanjutan dr kajian n penemuan drpd Al Quran tu, ada dikalangan Prof2 yg akhirnya terbuka hati untuk menerima cahaya iman…[tak dapat nak list nama,tak ingat].
    Org2 cmni la yg berkualiti untuk agama, menyumbang untuk umat…tak macam hadis nabi yg kate umat di akhir zaman macam buih2 di lautan. Banyak, tapi mudah pecah.

    Dan dalam masa yg sama juga[sebelum ni], heboh pasal 100,000 ribu umat Islam murtad! [Sy tak dpt pastikan sumber nye sahih ke x, Cuma info dr ceramah2 n artikel lain.] dr segi kuantitinya sangat besar dan memeranjatkan, namun kualitinya siapa tahu. Tak heran kalau si mat n minah rempit, kaki judi@ kaki botol, bangkai bernyawa @ sewaktu dgnya, kerana golongan ni mmg imannya dah setipis kulit bawang. Tapi ia juga mungkin sebuah propaganda yg ingin memporak porandakan umat yg lemah imannya. Semoga kita dijauhkan, dilindungi dan dikuatkan iman dijalannya yg benar! Nauzubillah min zalik.

    Tuesday, September 16, 2008

    betul ke exam ni?


    Upsr baru je berlalu…byk jugak la khabar angin sampai kat telinga. Maklum la ma, mengajar kat sekolah rendah, tumpang la dengar jugak.
    cikgu alik hulu, kate soalan bocor lagi tahun ni. Bahasa inggeris pulak. Cikgu alik hilir pulak kate, budak sek dot dot dapat jawapan objektif matematik sebijik2..budak siap hafal @ bawa masuk jawapan lagi masuk dewan peperiksaan. Wah, lagi hebat ni. Bukan sekadar soalan, jawapan terus!

    Aku dulu macam mane ye? Tak dinafikan, ade jugak unsur2 yg lebih kurang berlaku. Kekuatan iman n yakin pada diri je boleh tangkis benda2 ni…maklumlah,lagi berapa hari nak masuk dewan SPM, yg bakal tentukan gelap cerah masa depan, tetiba dihulurkan soalan yg bakal ditanya…siapa tak teringin? fikir betul2, kalau Berjaya tanpa amanah, kejayaan palsu tu la yg akan dibawa sampai ke mati nnt..tak berkat rezeki yg diperoleh..tambah plak nak bagi makan kat family sume tu..

    Kalau exam bulanan cikgu bg soalan yg akan keluar, kemudian budak2 blh markah tinggi blh gak nak bg motivasi kat budak2 tu yg diorg boleh sebenarnya…tapi kalau exam yg besar n bakal menentukan ke mana budak tu nnt, diorg Berjaya dpt kumpul sume A sekali pun, sume tu palsu.
    "budak 5A loni kalah budak hok boleh 3A dulu!"
    Komen sorg guru besar sekolah terpilih…maklum la, untuk ke sekolah2 bestari, hanya stdn yg dpt 4A keatas je yg blh mntk. Bile dibuat peperiksaan penilaian, keputusan tak macam dijangkakan sama sekali! Bila keputusan PMR keluar, semua komen dan terkejut resultnye sama je macam sekolah biasa sedangkan pelajar2 terpilih sahaja yg masuk ke sekolah tersebut!
    Kenapa boleh jadi macam ni?
    Ramai yg terpesong dari hakikat ni kerana mencari nama. Dgn keputusan cemerlang dan diumum sekolah terbaik, masa depan budak2 ni menjadi mangsa…tak masuk akal, nak tersohor, nama dijulang, paling lama pun xsmpi setahun,sebab nak naik pangkat, habis masa depan puluhan kanak2…

    Buat adik2 yg bakal exam tak lama lagi, belajar sungguh2. masih ade mase lagi…dan ingat la jgn menipu dalam exam..kejayaan dgn usaha sendiri jauh lebih membanggakan daripada kejayaan palsu.walaupun boleh kumpul semua A, tapi tak de kualiti, xde nilainya.sama la jugak dgn tukang2 jahit di musim ni…mmg si tukang jahit kisah Berjaya siapkan kain baju 10 pasang sehari, tapi apa yg org lebih kisahkan ialah kekemasan n ketelitian jahitan tu..kualiti pada baju tu.

    Kalau dapat offer soalan @ jawapan sekalipun untuk exam nnt, tanye org tu balik, "berdosa ke tak buat cmni?nt kat akhirat sape nak tolong tanggung?"

    Untuk Ame, yg tgh trial n bakal SPM nnt, All the best..nak lawan kakak kena buat betul2! Kejayaan sentiasa bersama mu! Ame BOLEH!

    Sunday, September 7, 2008

    dah sampai umah la...

    Cukup seminggu dok kat rumah..
    (tak leh nak kata genap, sebab seminggu tujuh hari, bukan no genap..)
    alhamdulillah...
    Puas hati blh jumpa ma n abah, n adik
    Abang yg sorang tu ntah la bila nak balik(dia dah balik pon, n dah pegi pulak dah...)
    Masa sampai dah kat KL, g Gombak..dah dekat sgt dengan HKL tu, tak berpeluang
    gak nak jumpa dia...
    apapun kali ni berjaya atasi masalah 'jet leg'..ingat lagi masa mula-mula sampai Mesir, seminggu dok tidur je..tak leh nak sesuaikan diri lagi.

    Kalau kata cuti dua bulan cam sangat best bunyi nye...ye la..kat Malaysia mane nak bulih cuti panjang cmni
    Insyaallah akan diisi dengan perkara yang berfaedah...cuti cuti jugak, bukan maknanya tidur je memanjang...sebab ni adalah kerehatan dari tekanan belajar secara berterusan, dan persiapan untuk sem seterusnya..
    Kat rumah ade 'pelajaran' lain menanti!
    Kalau anda ingin terus belajar!

    Tolaba al ilmi mina al mahdi ila lahdi
    "belajarlah dari buaian ke liang lahad"

    Aih, tak nak belajar dah ke?..ke nak ke liang lahad dah?
    Persiapkan diri, amal ini masih kurang...

    Pelajaran kali ni,
    Ada la ala-ala Kemahiran Hidup, a.k.a. suri rumah..
    Masa kat mesir dulu..ada jugak cam suri rumah (dok kat rumah sewa - semua kena wat sendiri, tapi separuh mase je, sebab lagi byk mase untuk stdy),
    N kali ni suri rumah sepenuh masa.
    Masa time PMR 1/9 je suri rumah
    Kali ni betul2 lain..

    Dari pagi sampai malam ada je pelajaran baru, maklumla tak biasa..semua nak kena belajar balik...tapi best...benda baru, tambah ngn pengalaman mase dulu (cuti lepas SPM)

    Ha, kalau dulu buat alasan,
    "malas la nak jemur baju, panas..."
    "Mana tak panas nye, kalau g jemur baju time matahari dah tegak atas kepala?
    Org dah basuh baju awal-awal pagi, belum panas dah jemur dah,
    Nnt petang dah nak teduh sket blh angkat dah!"

    'sape suruh bangun lambat..kan dah tak sempat kejar matahari!'
    ~dah le berpanas-panas nak jemur baju, dibuatnya hujan pulak petang tu, tak ke tak sempat kering baju tu…kan haru!

    Kalau kat mesir, subuh kol 4.30 bangun awal-awal solat....lepas tu tidur..kebiasaan la bagi org mesir, pastu buka kedai kol 11 lebih dah.
    Citer kat ma, (intro: sebab nak minta kebenaran nak g Bandar esok.hehe)
    Pastu,
    "patut la ramai org miskin kat sana, rezeki tertutup..."
    So, bangun la awal-awal ye..murah rezeki. Insyaallah.

    Pagi ni g Bandar, xde la pagi sgt, dah nak dekat tengah hari, siapkan keje kat rumah dulu...sampai2 terkena gak 'perangai org Arab' ni..adui...pusing satu Bandar..jumpa satu je CC, pastu tutup plk...sabar2...org kate MESIR, 'mim', 'sad', 'ra'.

    Mehnah, sabar, redha.

    Habis beli barang sume, pusing balik ke CC td, alhamdulillah dah buka...
    saje2 tnye.
    'baru buka ke?'
    "eh dah lama dah..."...oo..ye ke?

    Nak balik rumah tu jalan dah agak sibuk dah..waktu balik sekolah..
    Kecut perut gak...bawa kerete sendiri pegi tadi dgn jalan sunyi pun dah termasuk semak dah..hehe..mana taknye..buat2 pro time drive..padahal masa lesen P, dok main kereta mainan je.
    Peluang pun alhamdulillah ma bg 'lesen' bw kereta, ada jugak yg dah ade lessen tetap pun tak boleh bawa kereta sebab tak dapat 'lesen' dari mak...

    Siapkan keje-keje tertangguh, pastu baru terfikir..kan best kalau setiap kali nak menyapu, mengemop lantai tu, ulang-ulang gak zikir..subhanallah ke, alhamdulillah ke..blh jugak pahala lebih..insyaallah lain kali ingat..selalunye dah nak habis keje sume baru teringat nak wat...banyak peluang tu, nak gerakkan penyapu ke depan, belakang, depan belakang, depan, belakang balik...tak terkira dah berapa kali dok ulang...pastu aku selalu pikir ape ye mase buat keje?ha... ape-ape keje pon boleh buat sambil zikir...masa stdy dulu,...g kuliah, tu mmg dah kira majlis ilmu. Kalu keje-keje ala suri rumah ni?


    Niat kerana Allah, n Allah pun akan tolong permudahkan jugak.
    Macam-macam benda boleh berlaku, mase mula2 nak drive sendiri, boleh plk tak ingat nak ambik kunci kereta. Abah nak makan hati lembu, ai..camne ni..darah tinggi tak elok makan hati lembu..dah nak petang gak pun, mesti Pok Din jual daging dah tutup kedai…kuatkan semangat, better try than never. Nak bawa kereta keluar ke jalan besar, sebelum ni ma yang buat…alhamdulillah, sampai-sampai je, Pok Din dah nak naik motor dah..n ade juga sikit hati lembu..blh la bagi abah makan…

    Mase balik dr hntr abah ke Hospital, cubaan jugak..jalan nak pegi kabur je dalam kepala, masa nak balik, abah mintak nak makan mee kedai Pok Sin…jalan lurus je, tak pe..then camne nak U turn sendiri ni…ingat2 balik mase belajar kereta dua tahun dulu…cari kawasan lapang…n percaya aku boleh buat…alhamdulillah…tak lama lepas tu, teringat rasa-rasa macam penah mimpi buat U turn macam tadi, tapi dalam mimpi tu aku terlanggar tiang rumah orang tu..

    Seronok jugak tengok abah makan berselera sangat. Terkenang dulu-dulu, aku selalu minta dgn abah nak macam-macam. Abah bagi.
    Sekarang peluang untuk aku pulak…blh berkhidmat.
    Praktik medic….
    metaprolol, domperidol, lovastatin, peridopril, metformin, CTZ, aspirin…
    aih, macam kenal nama2 ni..tapi macam tak ingat pun ade…

    [p/s: post ni dah expired]

    TAMADUN MANUSIA


    Tamadun kemanusiaan

    Bicara tentang tamadun, tergambar tamadun-tamadun besar dunia, yang jatuh bangunnya tercatat didalam lembaran sejarah. Mesopotamia, Mesir Purba, Rom, Parsi dan lain-lain yang dahulunya pernah dijulang namun kini tenggelam. Keagungan dan kejatuhan tamadun tersebut masih dikaji dan diperhati. Hidup umpama roda~begitulah sebuah analogi yang untuk sebuah kehidupan.Jatuh dan bangun. Atas dan bawah. Bagaimana kita? Menjelang keputusan peperiksaan diumumkan, segala usaha-usaha dan persediaan untuk menghadapi peperiksaan terlintas kembali. Apakah hasilnya, adakah berbaloi? Pernahkah terfikir bagaimanakah nanti apabila kita akan dibentangkan natijah kehidupan didunia?
    Dunia juga sebuah ujian. Silibusnya dari Al-Quran dan As-Sunnah. Masanya dari dilahirkan sehingga meninggal. Pemeriksanya Malaikat Munkar dan Nakir. Natijahnya antara dua,lulus atau gagal sahaja, iaitu Syurga @ neraka. Adakah debarannya seperti menunggukan keputusan peperiksaan? Atau lebih lagi? Yang tiada siapa tahu bila masanya…dari Allah kita datang, kepada Allah kita kan kembali.

    Persiapkan diri, bekalkan harapan dan usaha yang gigih. Keputusannya menunjukkan kepada kita hasil usaha. Hidup perlu diteruskan, perjalanan masih jauh. Kepada yang berjaya tahniah dan teruskan berjaya, kepada yang belum berjaya tingkatkan usaha, peluang masih terbuka.tiada putus asa, ada hikmah disebalik apa yang terjadi. Kejayaan menunggu dihadapan. Sama-sama kita soroti muhasabah pengajian, tajdid niat belajar dan exam. Analisa-analisa tidak rasmi dikeluarkan, mungkin kerana gred dinaikan, soalan yang lepas mengandungi masalah untuk diselesaikan (problem solving), tambahan pula masih tidak biasa dengan soalan problem solving dan sebagainya. Inilah ujian yang memerlukan kita bersabar dengannya.

    "Apa semua nie, tidak berbaloi semua hasil usaha aku selama ini…ini tidak sepadan, ada kesilapan, soalan tidak patut yang keluar, maklumat yang dikehendaki sangat detail, tidak memadai untuk menjadi doktor, ada yang tidak diajar didalam kuliah…tapi tidak apalah, aku kena sabar dengan apa yang terjadi..sabar sahajalah…"
    Adakah ini dikira sabar?
    "الصبر في الصدمة الأولي"
    'Sabar itu pada kejadian (insiden) yang pertama'
    Inilah sebenarnya sabar. Insiden pertama itulah sebenarnya penilainya. Reaksi serta tindakannya apabila sejurus mendapat keputusan. Seorang yang bersabar, bersifat tenang, redha, dan memenuhi hak pada yang patut. Apa yang baik hasil usaha kita dengan izin Allah jua, ucapan “الحمد لله علي كل هذا” mendahului. Apa yang kurang memuaskan, didahului إن لله وإن إليه راجعون"" sesungguhnya kita dari Allah aku datang dan kepada Allah aku akan kembali.

    Doa,usaha,ikhtiar dan tawakal memerlukan kita bersedia. Fizikal dan mental.. Memetik kata-kata Dr. Kursiah bt. Mohd Razali (K.Yong) "Bila mana kita masuk je course medic ni, at the first day tu la kita prepare tuk exam." Hari pertama kita mendaftarkan untuk mengambil perubatan, maka pada hari itulah juga bermula proses kita untuk menjadi seorang doktor. Doktor bagaimanakah yang diigini?
    Komited dengan pengajian, menghadiri kelas-kelas,program-program dan kuliah yang diadakan. Menghadiri majlis ilmu dan mencari ilmu. Berfikir untuk berhadapan dan menyelesaikan. Mengadapi ujian, gagal dan berjaya. Andai terlintas rasa putus asa segera kembali kepada tujuan dan matlamat asal.

    Ya, sentiasa bersedia,STAND BY!
    Dan kita perlu STAND untuk saudara-saudara kita di Palestin. Mereka berperang dengan batu dan kayu, senjata kita disini pen dan kertas. Ilmu yang tersemat didada dan diamalkan lebih hebat dari kapal terbang dan kereta kebal musuh. Setiap masa mereka bersengkang mata berjaga, kita bersengkang mata juga menggali hikmah disebalik mutiara-mutiara medic.
    "Pelajarilah ilmu, sesungguhnya mempelajarinya kerana Allah membawa kepada takutkanya, menuntutnya adalah ibadah, membincangkanya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarnya kepada orang yang tidak tahu adalah sedekah, dan memberi belanja kepada ahlinya adalah kurbah.”
    -Hadis rasulullah.

    Diawal tadi saya membuka dengan tamadun manusia, sebenarnya ia adalah akhlak kita manusia. Tamadun inilah yang dikaji sekarang. Gahnya bunyi, tapi inilah fokusnya. Tamadun manusia dalam menuntut ilmu kita seharusnya mengikhlaskan niat, membincangkan tentang akhirat dan mengaitkannya dengan dunia;bukan sebaliknya, menghilangkan jahil didalam diri;mempelajari apa yang tidak diketahui, merendah diri dengan guru dan pensyarah, istiqamah iaitu berterusan mengingatkan diri dengan tuntutan pelajaran, tanpa terlintas sekalipun untuk berseronok semata-mata., tidak merasa jemu, tamak untuk mengumpulkan ilmu sebanyak mungkin, dan akhir sekali doa. Mahukah nanti andai generasi hadapan mengkaji tamadun kini yang dihiasi Alvin And The Chipmunk, Street Kings, Windstruck, My Sassy Girl, Full House, clubbing, chatting tidak berfaedah dan sebagainya yang tidak mampu terungkap disini. Adakah tamadun bentuk ini akan mampu menjulang bangsa , negara dan agama? Muhasabahlah…
    Alhamdulillah result dah keluar
    walaupun dapat seciput..pastikan result sendiri graf dia naik..
    =)

    Wednesday, June 25, 2008

    nak balik!



    all the best tuk exam.

    Saturday, May 31, 2008

    Rukun Iman

    RUKUN IMAN

    Para ulama menetapkan setiap umat Islam mestilah percaya kepada 6 perkara asas dalam Islam yang dikenali ramai sebagai Rukun Iman:-

    1.Percaya kepada Allah
    2.Percaya kepada nabi dan Rasul Allah
    3.Percaya kepada malaikat
    4.Percaya kepada kitab
    5.Percaya kepada hari akhirat
    6.Percaya kepada qada dan qadar

    rukun tu sesuatu yg harus ada pada sesuatu maka lengkap la sesuatu.kalau xde xlengkap la.

    iman pulak,

    i) dari segi bahasa: percaya-dr amanna; yukminu



    (gmbr cuma hiasan-tupai ni percaya?)


    ii)dari segi istilah: Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota.

    (sebab tu rukun iman sume mula 'percaya kepada...')

    pastu ade jugak, orang mukmin=org yg percaya,

    so, org yg percaya adalah org yg percaya, mengaku dan beramal(tgk maskud iman pada istilah).
    kalau xde salah satu nie, ia akan jadi fasik, munafik @ kafir.

    ape pulak ni?

    1.fasik=orang Islam yang buat dosa kecil dan maksiat secara berterusan

    2.munafik=mereka yang berpura-pura mengikuti ajaran agama namun sebenarnya tidak mengakuinya dalam hatinya

    3.kafir=orang yang menolak islam dan tak nak mengamalkan Islam.

    so, kat mane percaya diletakkan?
    kat Allah?
    kat mak ayah?
    kat kawan?
    kat kekasih?

    @ lain-lain?

    same-same pikirkan...

    ~dua erti.

    Saturday, May 24, 2008

    adik...


    semoga kekuatan dan ketabahan itu milik mu...
    Ya Allah berikanlah insan ini kemudahan dan kesabaran.
    amin...

    Friday, May 23, 2008

    Thursday, May 15, 2008

    which one is better?

    salam, give me your opinion.

    Package A

    studying untill late night, burning midnight oil till 3am @ till subuh prayer-at 4.20am and getting earlier.
    Then after performing solah, and Al Mathurat(if I not fall asleep) go to sleep until 6.30 @ 7am and get ready to go to school(university)
    Sometime @always I'll sleep after asar to compensate.
    As I'm practicing this, I have more time n focus to study.

    Package B

    Early sleep, after isya-at 9.20 and getting more late. And some revision for todays' lecture, go to sleep about at 10pm, and wake up at 2am for study.
    Some nap on the evening.
    As I'm practicing this, a little bit sleepy, and lost of focus.
    thanks

    hablu minna Allah





















    ketika orang lain bergantung pada dunia, gantunglah dirimu hanya pada Allah.
    ketika orang lain merasa gembira dengan dunia, jadilah dirimu gembira kerana Allah.
    ketika orang lain merasa bahagia kerana kekasih mereka, jadilah dirimu merasa bahagia dengan Allah.
    dan ketika orang-orang pergi menghadap raja dan pembesar-pembesar untuk mengais harta dan mencintai mereka, jadilah dirimu betul-betul mencintai Allah"
    - IBNUL QAYYIM-

    Friday, May 9, 2008

    pokok iman...


    "sebarkanlah kasih sayang"
    (aqidah-iman-ehsan-akhak)
    "demi masa,
    sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.
    kecuali orang-orang beriman dan mengerjakan amal kebajikan
    serta saling menasihati untuk kebenaran dan,
    saling menasihati untuk kesabaran."
    ~al asr
    "kemudian dia termasuk orang-orang beriman,
    dan saling berpesan untuk bersabar dan,
    saling berpesan untuk berkasih sayang."
    ~al balad:17
    menasihati @berpesan :
    1. untuk kebenaran
    2. untuk kesabaran
    3. untuk bersabar(diulang lagi dalam ayat tersebut, pada surah lain)
    4. untuk berkasih sayang
    orang yang berubah kerana terpaksa adalah mangsa.
    orang yang berjaya adalah orang yang memaksa diri untuk berubah.

    Wednesday, May 7, 2008

    surah an nas

    salam, apa khabar?

    Gambar ni masa SC (Smart Circle) yg lepas, 25 April 2008. pertama kali buat kat Hadiqah Shalalat. =)
    (dari kiri:Zura, Salwa, Ainul, Shira(adik angkat SC,blh ye Hani), Jee, Cik Noni, & Aida)
    untuk SC kali ini, saya di bentangkan tafsir An Nas, dan Cik Noni, pasal tawadhuk.
    Katakanlah, "Aku berlindung kepada Tuhannya manusia, Raja manusia, Sembahan manusia, dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia, dari (golongan) jin dan manusia."
    PENGERTIAN ILAH.
    1. sebagai tumpuan dan matlamat pengabdian.
    membentuk hidupnya sebagai mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah. segala nikmat didalam hidupnya ditujukan kepada Allah.
    2. sebagai tempat perlindungan
    dalil dari ayat 1-3 surah an nas. tiada yang mampu memberi perlindungan selain Allah. andai sekarang ini kita dilindungi (samada dari MARA, AIG, madam sana', bawab, dll) ia semua bersifat sementara dan bergantung kepada keizinan Allah juga. Allah bebas menarik keizinannya bila-bila masa sahaja. oleh banyakkanlah berdoa!
    3. sebagai tumpuan kecintaan.
    kecintaan kepada Allah hendaklah dizahirkan lebih dari segala-segalanya. dengan amalan dan perbuatan seharian dari bangun pagi disertai niat dansehingga tidur juga. manakala kasih sayang dan cinta sesama manusia hendaklah diasaskan kepada kecintaan kepada Allah.
    4.Ilah sebagai pemberi rezeki.
    sekarang duit kita alhamdulillah setiap bulan masuk ke bank, dari MARA. dan sesungguhnya manusia itu pembawa dan penyampai rezeki dari Allah untuk kita. berjimatlah dan guna pada tempat yang sepatutnya. Andai Allah hendak memberi rezeki kepada kita, terus boleh didatangkan tanpa apa-apa bahan antara( bank, msg, emel dll) ~direct terus boleh disampaikan. namun, perantara dijadikan sebagai asbab untuk kita memperoleh rezeki. kembalikanlah kesyukuran kepada Allah, ucapan terima kasih dari manusia kita iringi dengan 'alhamdulillah'
    5.Ilah sebagai sumber perundangan.
    dasar dari manual kehidupan manusia~Al Quran dan As Sunnah cukup lengkap untuk dikaji dan dilaksanakan. Allah sahaja yang berhak menentukan undang-undang. kekuasaanya mutlak dan tidak boleh dibahagi-bahagikan.
    ~pengisian SC.
    semoga dimanfaatkan, insyaallah.
    semoga berjaya buat adik2 exam nnt ye!

    Friday, May 2, 2008

    walt disney haeven

    Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,
    Berikan aku hidayahMU yang menjadi rebutan setiap orang yang bertaqwa…
    Amin…

    Sekian lama telah saya tidak menulis.pelbagai idea terkumpul dalam kepala, tapi sekadar terkurung didalam skull, tidak menemui foramen yang sesuai untuk ditembusi.tak mampu diungkapkan sebagai kalam-kalam yang mampu difahami oleh orang lain….tidak cukup kekuatan untuk menterjemahkan…

    Seingat saya paling akhir saya berkongsi pandangan tentang sesuatu adalah pada akhir sem lepas, sebelum bermulanya study week untuk final exam.

    Walt Disney's heaven?

    Kenal walt Disney?
    Pasti, saya antara peminat 'tak setia' walt Disney. Kartun dan movie yang disiarkan menarik dan membuat saya tertarik untuk mengikutinya, dan ternyata ia lebih membuatkan saya berfikir…

    Saya diajak untuk join marathon movie, ok…I'll open my mind and try to get thru it…
    First movie, enchantered…dari awal, dan akhirnya(sebenarnya on da way), dalam masa kurang setengah jam saya dah 'hilang' dari panggung.
    Buka YM,dan status saya

    Cinderella + snow white + rattatouil = enchantered

    Inilah kesimpulan yang saya dapat selepas tak sampai setengah jam.

    Ramai yang menegur status saya:
    "wah, marathon movie ke?"
    "fuyoo cartoon..best tu.mana dapat?"
    Sehingga kawan-kawan yang tidak pernah chat dengan saya juga menegur.
    Begitu menarik sekali status ini ya…hmm…

    Ada jugak yang menegur,
    "wat pe….takkan tengok katun?"
    Hehe…ya saya tengok kartun, tapi bagi saya bukan sekadar tengok, kerana ia lebih membuatkan saya resah. Ada maksud disebalik status itu.

    Saya tak tengok semua kartun tersebut pun, pada malam itu saya hanya tengok enchantered, yang tak sampai setengah jam. Cinderella dan snow white saya pernah tengok masa zaman budak-budak dulu, rattatouil saya cuma dengar synopsis dari orang yang pernah tengok(ma'lisy, saya tak lalu tengok tikus yang masak kat dapur)

    Kenapa '= enchantered'?
    Anda pernah tengok enchantered? Cerita-cerita yang saya sebutkan sebelumnya ada kaitan dengan enchantered kan?
    Sedikit synopsis, (dari saya yang tengok tak sampai setengah jam) enchantered cerita separa kartun dan manusia, membawa watak-watak dari Cinderella, snow white dan rattatouil. Watak utama dari cerita enchantered dibawa ke dunia nyata, sebagai seorang princess yang cantik, dan tidak tahu menahu tentang kehidupan di dunia nyata ini.sehingga akhirnya…? Tak perlu tanya saya. yang saya tahu, pengolahan sangat, menarik dan make us to know n stick infront the lap top!dan mungkin untuk menaplikasikanya..nauzubillah.

    Saya ingin mengajak anda berfikir…dan saya andaikan semua tahu dan arif cerita-cerita yang saya sebutkan itu(sekurang-kurangnya cinderella dan snow white..saya la tuJ)pasti anda semua pernah khatam beberapa kali cerita-cerita tersebut.
    Andai saya minta untuk menceritakan semula synopsis setiap cerita tersebut, pasti anda boleh menceritakannya dengan lengkap dari awal hingga akhir tanpa tertinggal satu point pun! Dare?!

    Ok, contohnya saya sendiri,(sesiapa yang dah ingat dan tahu, tak perlu baca synopsis di bawah, saya pasti anda semua lebih arif!)

    Cinderella, seorang suami yang kematian isteri, meninggalkan anak perempuan, Cinderella dan si ayah.si ayah berkahwin lain, dapat emak tiri dan kakak tiri, emak tiri pulak jahat, selalu buli Cinderella suruh buat kerja-kerja rumah,kena mop lantai, cuci dapur, bagi makan haiwan ternakan, Cinderella rindu kat mak dia…sampai suatu masa putera nak cari jodoh, so adakan tarian…dengan kuasa fairy god mother, Cinderella boleh pergi juga…tup tup putera tu terkenan kat Cinderella, Cinderella pulak kena balik dah, dah pukul 12 malam, nanti dia akan tertukar jadi perempuan mop lantai semula…lari-lari tertinggal kasut kaca dia, putera tu pun usaha la untuk cari Cinderella…saya tak larat la nak cerita…semua dah tahu kan?
    (kalau ada tambahan untuk synopsis nie…tafadhalJ)

    Di atas tadi saya ada mengatakan mungkin untuk aplikasikan apa yang kita tengok.
    Manusia adalah apa yang mereka lihat dan buat. Dari sesetengah sudut, jika kita mempunyai pemikiran yang sama, boleh dikatakan ia dapat meracuni pemikiran dan membentuk suatu mind set.
    Ayah cerai,
    Ayah nak kawin lain,
    Dapat mak tiri, mak tiri=jahat. Saya tak nak!

    Mungkinkah ini akan berlaku?

    Nauzubillah, tapi saya suka untuk thinks for the worst.
    Jarum-jarum halus kafir tidak pernah berhenti. Dan seingat saya ada satu ayat quran yang suruh kita berjaga-jaga dengan setiap peranan orang yahudi ini.
    Sedarkah anda walt Disney juga sebenarnya dibawah kelolaan yahudi?

    Andaikan sekiranya new generation di Malaysia yang lebih dihidangkan dengan cerita-cerita sebegini, bagaimana nanti pembentukan mereka?cinderella, snow white, rattatouil, rapunzel, shrek, tak berani nak cakap banyak sebab saya tak tengok semua.

    Seingat saya, saya juga pernah mengikuti siri-siri kisah anbia, dan saya akui tak semua saya ingat, sedangkan kita wajib tahu 25 rasul.
    Sekarang, saya mempersoalkan kepada diri saya, dimana kedudukan kisah para anbia berbanding prince n princess dalam walt Disney(and others movies) yang mana lebih banyak ditonton, dan teladan yang diambil?
    Terasa hinanya diri ini…

    Pendapat saya dari cerita tadi, melalui islam, suami yang kematian isteri boleh berkahwin lain, untuk menjaga kebajikannya, anak-anak dan ibu tunggal tersebut.
    Anak-anak akan terjaga keperluan dan kasih sayang. Membesar dengan penuh perhatian. Seterusnya, membentuk jiwa seorang muslim yang mantap, membina keluarga muslim yang kukuh, masyarakat muslim yang harmoni dan seterusnya Negara muslim yang aman.insyaallah.

    Melalui Cinderella, jiwa anak-anak kecil ditanam dengan mak tiri yang jahat, tak inginkan mak tiri, seterusnya membesar dengan kesibukan dan kesempitan masa si ayah, kurang perhatian dan mula mencari haluan sendiri…runtuh satu institusi kelaurga. Andai ini yang berlaku,di mana Negara muslim yang diimpikan andai satu functional unit tidak terbentuk?disamping apa yang saya bincangkan disini banyak lagi sudut lain yang mempengaruhi pembentukan mind set.sama-sama luangkan sedikit masa untuk memikirkannya…

    Sungguh licik dan jahat orang yahudi ini, mereka tidak mempengaruhi pemikiran orang-orang dewasa yang pastinya bijak dan berfikir tentang usaha keji mereka…tapi jiwa suci anak-anak kecil inilah yang dihidangkan racun dengan alasan sebagai hiburan di masa lapang.mana tidaknya, setiap minggu pasti ada cerita-cerita walt Disney dan lain-lain yang disiarkan. Walaupun cerita yang sama diulang-ulang, tetap memenuhi first list movie adik-adik kita (atau mungkinkah kita sendiri).
    Bila difikirkan balik, seolah-olah orang islam sendiri yang menjadi ejen untuk menghidangkan hidangan resepi yahudi itu.

    Dari sebuah cerita yang berunsurkan hiburan, sebenarnya satu rancangan rapi untuk menjatuhkan umat islam, seolah mustahil! Perkara ini mungkin hak kecil, tapi impaknya sangat besar. Fikirkanlah kesan dan hasil jangka panjangnya. Mungkin ada setengah pihak yang tidak bersetuju dengan saya, speak it out!
    Satu hidangan yang lazat, tiba-tiba dengan sentuhan berbeza adakah racun yang berbisa. Siapa yang dapat menerima?
    Nilailah dengan hati yang tenang, dengan iman dan akal yang sahih. Kita dikurniakan akal untuk berfikir, musuh kita juga berfikir.at setiap masa akan ada musuh-musuh islam yang sentiasa berusaha sedaya upaya untuk menjatuhkan umat islam…jadi apa persediaan kita?
    Marathon movie sampai 2-3 pagi?
    Dereten folder cerita yang taks sempat tengok?
    Atau sebaliknya.
    Betulkan yang biasa, biasakan yang betul.
    #sekadar cetusan minda.






    Wednesday, April 30, 2008

    relation and reality

    Feeling not well, n i start to thinking something weird again. Find the causes n improve lah!Just before the athan maghrib I went to baini n baiti house. Talking make me felt relieve. I can't be alone in this condition. So I got the treatment, but not yet the causes. why?


    The most important things last night, what I learnt from baini n baiti, they make me some sort of respect to them ~ in pendirian(I mean) n how they thinking.
    Hablu min an nas n hablu mina allah, we can say she is good, n say 'some one' is bad, of course coz she doing good for us, n 'someone' doing bad to us. But we never can say she will go to the paradise n 'someone' will go to hell, coz we never know that, it was only about them n God, it is about theirs' n our heart to guide themselves n ourselves.
    I want to improve me myself.there are still a lot of things to do with me.

    we know most of the things, but how far we are practising what we know?

    Sunday, April 27, 2008


    "Alangkah susahnya mendidik hati, sedangkan ia adalah pandangan Tuhan, menjadi wadah rebutan malaikat dan syaitan. Alangkah susahnya mendidik hati, bila dipuji sombong menghiasi diri, bila diuji pencaci dibenci sehingga berdendam sampai mati, bila nafsu melingkari rasa seperti perbuatan diredhai.. Didiklah hati menuju kebenaran demi mencari redha Ilahi.."

    Sunday, April 20, 2008

    19 hadis rasulullah s.a.w. mengenai wanita

    1.doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki.ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w, akan hal tersebut, jawab Baginda,"Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

    2.apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebajikan dan menghapuskan 1000 kejahatan.

    3.apabila seseorang perempuan mula sakit hendak bersalin maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad di jalan Allah.
    4. apabila seseorang perempuan melahirkan anak keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

    5.apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

    6.apabila semalaman ibu tidak tidur untuk memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

    7.barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api
    neraka ke atas tubuhnya.
    8.barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. maka barangsiapa yang menyukakan anak-anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

    9. setiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000tahun)

    10. perempuan apabila solat 5 waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu yang dikehendakinya.

    11. wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh

    12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Baginda, "Suaminya."."Siapa pula yang lebih berhak terhadap lelaki?" jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya"

    13.apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

    14. wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
    15. wanita yang taat kepada suaminya, semua ikan-ikan dilaut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

    16. syurga di bawah tapak kaki ibu.

    17. wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi) di dalam syurga.
    18. barangsiapa mempunyai 3 anak perempuan atau 3 saudara perempuan atau 2 anak perempuan atau 2 saudara perempuan lalu dia bersikap ehsan selama pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takut serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.
    19. Daripada Aisyah Radiallah hu'anhu:
    "Barangsiapa yang diuji sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka maka mereka akan menjadi pengahalang baginya daripada api neraka.

    Wednesday, April 16, 2008

    ini nasihat


    Lukmanul Hakim ckp kat anak die :


    Wahai anakku, janganlah engkau menelan sahaja kerana manisnya sesuatu makanan dan janganlah engkau memuntahkan saja kerana kepahitan sesuatu makanan itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.


    Thursday, April 10, 2008

    jom boikot barang2 israel.





    Awal-awal waktu ketibaan saya di Mesir, antara pelajaran pertama dari senior2 saya:

    "JOM BOIKOT BARANG2 ISRAEL!"

    Tak leh makan Doritos, muqata'ah…elok skit kalau beli masrawi…air mineral nestle,domino… tak yah beli la…ada yg xmuqata'ah…coklat Cadbury?galaxsi pun sedap jugak kan, beli galaxsi la, lagi baik…keluaran Mesir.dan lain-lain.
    kat dalam tram banyak tampal stiker2 mengajak boikot barang2 israel..saya tau je dan sedar perihal ini dari Malaysia lagi, tapi saya tidaklah begitu bersungguh-sungguh untuk memboikot dan mengajak kawan-kawan sama memboikot…sekadar untuk diri sendiri, dengan tidak membeli barang-barang boikot,untuk menyeru orang lain secara tidak langsung, mungkin.

    Baru-baru ini saya diminta untuk memberi komen pandangan,dan cara untuk boikot dalam survey yang dibuatnya.alamak, nak cakap ape?
    Saya masih pasif dalam bab nie..apabila diminta untuk berfikir tentang hal tersebut, saya mengambil masa agak lama…dan maaf ye, nampak macam non-supportive, tapi saya belum bersedia untuk share apa yang bermain difikiran. Pasif, banyak lagi hal lain yang saya masih bersikap pasif terhadapnya.saya perlu berubah.
    (p/s: tapi galaksi pun kemungkinan kena boikot jugak. Ye ke?
    Ade sesiapa boleh bagi pengesahan?
    Saya nak makan coklat ape nnt?
    Nak makan coklat…)


    terbaru, isu Geert Wilder dan boikot Belanda pula. saya membaca pelbagai pandangan terhadap isu ini. dan doa saya harap kita semua dilindungi dari mana agenda kafir yang lain. lanjut boleh baca dalam saifulislam.com

    menyentuh hati dan sebuah kesedaran, Palestin Day anjuran UPI Alex,


    pameran-pameran dan biodata tokoh pejuang Palestin di paparkan.


    paling menarik bagi saya penjelasan oleh AJK, tentang agenda-agenda Israel, antaranya:


    1. nasionalisme


    2.hedonisme


    3.kelab rotari


    4.hak sama rata...dan banyak lagi.





    Balik isu pasal boikot, seorang AJK menyentuh isu makanan. sedar tak sedar sepanjang dua tahun kami disini, sangat banyak perubahan yang berlaku di Mesir ni sebenarnya. menurut senior, semasa mereka di tahun 2 @ 3, tidak banyak makanan ringan yang ada disini. tapi sekarang pelbagai jenis, warna, rasa dan bentuk ada. dan perubahannya pula agak cepat.


    kenapa begitu ya?


    balik je dari kuliah, bersesak-sesak di dalam tram, pasti ada mahasiswi/a mengunyah apa-apa jenis junk food. Doritos, masrawi, tiger, bake roll. apa-apa lah...bagi pelajar Tibb, semua sedia maklum, di dalamnya pelbagai jenis pengawet ada. MSD, pewarna. dan tahu kesannya, diabetes, cancer...


    Agaknya isu makanan ringan pun boleh dimasukkan dalam senarai agenda Israel, mane


    tidaknya, kesan jangka panjangnya sangat hebat. saiz bentuk badan yang semakin kecil dan lemah kerana makanan tidak berkhasiat.kemungkinan untuk mendapat penyakit juga bertambah.lama-kelamaan daya ingatan boleh berkurang. tidakkah ia semakin melemahkan?

    lebih menyengat hati, minggu lepas saya baru saja membeli daging burger, esoknya dalam kuliah patho, Dr. Susan.


    "if you are asked about couses for intestinal cancer, your answer is only 'A HAMBURGER' all is complete in a hamburger.why?

    1. low content of unabsorable vegetable fibre.

    2. high content refined CHO,lead to decrease stool bulk

    3. high fat content

    4. decrease intake of vitamin A, C and E which may act as oxygen radical scavenger."

    "if you want it to be more tasty, add another slice of cheese, which is more fat."


    jadi apakah perasaan anda?

    peranan anda?



















    saya dan sahabat saya, effa buat perjanjian. kali ini kami sama-sama akan saling menasihati untuk mengurangkan dan mengelakkan makan makanan yang tidak menyihatkan, dan sama-sama boikot


    betulkan yang biasa, biasakan yang betul. insyaallah, Allah memberi petunjuk.

    Monday, March 31, 2008

    kenapa sedih?


    bila kau sedih dan hilang semangat
    Allah tahu betapa kau telah mencuba sedaya-upaya
    bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan
    Allah telah mengira titisan air matamu
    bila kau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu
    Allah ada di sisimu
    bila kau telah mencuba segala tapi x tahu tujuan
    Allah ada jalan penyelesaian
    bila tiada yg bererti buatmu,keliru dan kaku
    Allah adalah jawapannya

    Tuesday, March 25, 2008

    ta'ali ila kuliyyah

    assalamualaikum, sahabat-sahabat!
    Kaifahal?Izai muraja'ah?
    Jom ke kuliah. Dalam kemaraan semangat memulakan semesta baru dengan azam membawa keputusan cemerlang untuk beraya di Malaysia mungkin?! Tahniah buat anda, semoga ia berkekalan dan menjadi kenyataan, sama-sama doakan buat semua.

    Pelajar tahun dua, pastinya gembira masih mengekalkan tempat di lecture hall, dan adik-adik tahun satu mungkin selesa di lecture room…bilangan kita yang jelas berbeza seolah-olah tidak memungkinkan penggiliran dilaksanakan…
    Ya, bagaimana pula bagi pelajar di universiti lain?

    Mungkin ketika sibuk Anas dan Alex Acedemic Team memikirkan agenda untuk melaksanakan kempen, saya telah terlebih awal merancang untuk mengintai kuliah-kuliah di universiti lain.
    Dan saya kembali mempersoalkan kepada diri dan sahabat-sahabat, apa lagi alasan anda untuk tidak menghadirkan diri ke kuliah…(adakah itu anda?)

    Destinasi saya, semestinya bukan ke Aswan maupun Luxor. Tetapi saya cuma menaiki train 3 jam ke Kaherah. Disebalik kesibukan Kaherah terletak ketenangan buat saya mengiringi objektif untuk dicapai!
    Perlu diingatkan disini, tujuan saya bukanlah untuk sengaja membandingkan antara kuliah-kuliah berikut, tetapi untuk mnecari dimanakah syukurku.

    Survey Pertama- Kuliah Lughah Azhar Universiti Kaherah.


    Dari ARMA bertolak seawal 8 pagi untuk ke kelas pertama pagi itu, 9 pagi. Menunggu bas dengan penumpangnya seperti sardin, saya membetulkan tujuan. Perjalan 45minit dan kami hanya berpeluang duduk dalam 20 minit akhir perjalanan. Itupun dek kemurahan hati penumpang lain. Alhamdulillah, destinasi pertama. Berpusu-pusu mahasiswi Azhar dari pelbagai bangsa dan gaya. Bangunan pertama, tingkat 3. bagi sesiapa yang sudah maklum, kuliah lughah selalunya tidak ramai pelajarnya, dalam lingkungan 300 orang sahaja, jika dibandingkan dengan kuliah syariah mencecah 1000 orang! Kelas tersebut tidak ubah sebesar lecture room di National Convention Centre(NCC), atau mungkin lebih kecil, dan dilengkapi dengan kerusi kayu semata-mata, tanpa meja. Namun, saya hanya berani untuk berada di pintu kelas sahaja kerana kepadatan yang amat sangat didalam kelas tersebut. Menurut sahabat yang membawa saya, dalam kepadatan itu, hanya separuh mahasiswi yang hadir, kerana kelas yang tersangat padat. Pabila musim exam menjelang, mahasiswi memenuhi ruang sehingga ke pentas pensyarah juga penuh! Bagi Malizi, demi ilmu yang dicari semua itu bukan halangan, mutiara-mutiara dari pensyarah lebih berharga!

    Survey Kedua- Kuliah Perubatan Kaherah

    Kebanyakkan mahasiswa @ mahasiswi kaherah tahun dua hanya berjalan kaki ke kuliah. Bagi yang menaiki metro, 1 LE untuk satu perjalanan. Bagi junior-junior Kaherah tidak mampu saya mengungkapkan, seperkataan dari saya, untuk menilai Fustat. Jauh dan jauh. Dengan perkhidmatan bas pengangkutan, mereka ternyata lebih rela menaiki teksi, kerana bas akan menunggu penumpang penuh sebelum bertolak. Seperti di INTEC barangkali, bezanya di INTEC kami menaiki dengan percuma walaupun dihimpit menjadi seolah-olah seperti sardin.Dan teksi, bayarannya semestinya bukan rubu' geneh sahaja! Bagaimana?


















    Kelas yang saya ikuti adalah Neuroanatomi. Baiklah saya akan cuba untuk focus untuk sejam yang berikutnya, walaupun masih tidak belajar tajuk tersebut. Tidak dinafikan penyarah anatomi, Dr. Al-Moatasem Bellah Al-Sherif tidak kurang hebatnya dengan pensyarah-pensyarah kita, Dr. Aiman, Dr. Iman Elazab dan lain-lain.
    Namun selepas sejam yang pertama, saya terlelap. Ya, mind set saya hanya untuk satu jam, rupanya setiap subjek adalah dua jam! Setamatnya sesi pertama, semua bergegas keluar dari dewan kuliah dan menuju ke bangunan berdekatan.
    Kelas physiololgy diadakan di lecture room physio. Waktu sejam senggang antara dua subjek, mahasiswa dan mahasiswi boleh dikatakan berkeliaran atau setia menunggu di pintu masuk bilik kuliah seterusnya, menunggu tamat sesi kuliah adik-adik junior. Bergilir lecture room, menunggu dan berebut mendapakan tempat yang paling sesuai. Selalunya dalam kuliah physio, mahasiswa didahulukan untuk memenuhi barisan hadapan.

    Survey Ketiga- Kuliah Syariah Azhar Iskandariah.

    Kuliah pukul 9 pagi, saya tiba tepat pada masanya. Kelibat pensyarah belum kelihatan, ruang kosong didalam kuliah masih banyak, mana tidaknya, kuliahnya sangat besar dan luas untuk memuatkan hampir 1000 mahasiswi. Saya mengambil tempat dibelakang, mendahulukan mereka yang menuntut ilmu. Dan, sayup dari kejauhan kelihatan meja pensyarah dan pensyarah yang kemas berpakaian mengambil tempat dihadapan…pensyarah menarik kerusi dan duduk, membuka kitab dan syarahnya dengan fasih arab fushahnya. Ma'lisy, saya pasti tidak dapat menumpulkan perhatian selama 2jam berikutnya dalam keadaan tersebut, setidak-tidaknya, pasti mata ini akan tertutup. Sayup mata memandang, mata meleret ke dinding kuliah, terdapat 3-6 kipas, pasti ia akan sangat berguna diwaktu menjelang musim panas nanti, tiba-tiba saya terkenangkan air condition di lecture hall.

    Special Survey-Kuliah Perubatan Iskandariah


    Perjalanan dari rumah yang kebanyakkannya menelan kos sebanyak rubu' geneh atau percuma bagi yang sudah memilik kad tram, dan 1 LE bagi yang memilih cara cepat, iaitu tramco. Lecture hall dan lecture room di konvensyen center, tersergam indah, kukuh dan bersih, pintu dijaga oleh bawab-bawab muda. Lecture yang selesa dengan kemudahan 3 dalam 1- talk n chalk, OHP dan projector khas yang disambung ke computer. Lecture room dengan kerusi empuk dan side table. Syarahan dari doktor-doktor terbaik pilihan Dr. Naghwa Mashali, semestinya berbaloi untuk kita menumpukan sepenuh perhatian terhadap pensyarah. Tak lupa jasa Alex Academic Team, selingan antara syarahan lecture diedarkan gula-gula pengubat mata. Dimanakah anda ketika lecture berlangsung? Seratus peratus perhatian untuk pensyarah, pasti!

    Plan survey saya sebenarnya termasuk ke Kuliah Tibb Ain Syam, Kuliah Tibb Azhar Kaherah, Kuliah Tibb G2G di Alex dan Mansurah. Namun atas masalah teknikal hanya ini yang sempat saya laksanakan. Ada sesiapa di luar sana ingin melengkapkan survey? Jom, dan sama-sama kita muhasabah dimanakah syukurku?
    Kuliah=majlis ilmu
    Di dalam majlis-majlis ilmu, para malaikat
    menebarkan sayapnya meredhai dan mendoakan
    mereka yang di naunginya…
    Rabbuna yusahhil!Apa lagi, jom ke kuliah!


    tahniah grp 5 juara kempen JOM KE KULIAH!